כמה פעמים שאלת את עצמך מול המחשב במשרד – האם אני יודע מה הכי טוב לעסק שלי? האם החברה שאני עומד בראשה אכן מגיעה ליעדים שהוגדרו לה בתחילת השנה? ומהם בכלל המאפיינים של עסק מצליח, שמביא אליו מידי יום אינספור לקוחות?
ברוב הפעמים, האופי, המחשבות, הערכים והאמונות של בעל העסק הם המשפיעים על טיבו של המקום. איך שאנחנו, זה איך שיחסי העבודה ומערכות היחסים שלנו יהיו וייראו מול העובדים, הספקים והלקוחות הקבועים. הפן "האישי" מתערבב לו עם "המקצועי" ונרצה או לא נרצה, אין שום קו הפרדה ביניהם, כשזה מגיע לקבלת החלטות.
כמה פעמים שאלת את עצמך מול המחשב במשרד – האם אני יודע מה הכי טוב לעסק שלי? האם החברה שאני עומד בראשה אכן מגיעה ליעדים שהוגדרו לה בתחילת השנה? ומהם בכלל המאפיינים של עסק מצליח, שמביא אליו מידי יום אינספור לקוחות?
ברוב הפעמים, האופי, המחשבות, הערכים והאמונות של בעל העסק הם המשפיעים על טיבו של המקום. איך שאנחנו, זה איך שיחסי העבודה ומערכות היחסים שלנו יהיו וייראו מול העובדים, הספקים והלקוחות הקבועים. הפן "האישי" מתערבב לו עם "המקצועי" ונרצה או לא נרצה, אין שום קו הפרדה ביניהם, כשזה מגיע לקבלת החלטות.
הגיע אליי מתאמן שגדל במשפחה מרובת ילדים ורוב הוויכוחים בין ההורים שלו ובכלל בין כל האנשים בבית היו על כסף. "אין מספיק כסף ואת זה לא נוכל להרשות לעצמנו" או "צריך להסתפק תמיד במה שיש לנו" היו המשפטים שהיה שומע חדשות לבקרים. במהלך השנים, התקבעה אצלו האמונה שכסף בא עם קונוטציה שלילית, עם מחסור. האיש לא זימן לעצמו את השפע שהוא רוצה ולא האמין שהוא באמת יכול להכפיל את הרווחים שלו. כל דבר שסבב סביב החסם הזה היווה עבורו "מכשול" רציני בדרך. בכל פעם שהיה עליו להתעסק בכסף, העדיף לוותר או להעביר את הטיפול, לאדם אחר.
בתור מאמן עסקי, מטרתי היא לאתר את הערכים של המתאמן ואת "מאגר העוצמות" שעומדים לרשותו: חוזקות, יכולות, נכסים ומשאבים פנימיים. בפגישתנו, לא דיברנו על המחזור העסקי של אותו מתאמן, אלא בעיקר על איך הוא מתנהג אל העסק שאותו הוא מנהל והעובדים שאיתו. על המתאמן לבנות חזון מוגדר ובר הגשמה, לברר מהם החסמים הנפשיים והרגשיים העומדים בפניו ולאחר מכן לייצר תכנית פעולה מפורטת.
לרובנו, יש חסמי הצלחה שמכונים בשלל שמות מקצועיים כמו "גורמים מעכבים" או "שדונים" או "מפלצות" בעיניי, זה לא משנה איך קוראים להם, מה שקובע בסופו של דבר הוא האם מצליחים להתגבר עליהם. אצל חלקנו, כפי שראינו בדוגמא מעל, מגיעים החסמים עוד מהילדות ומונעים מאיתנו להתקדם הלאה בחיים ולהשאיר את עברנו מאחורינו.
חשוב לומר – חסמים הם רק חסמים, אנחנו לא אמורים לחיות איתם לנצח. חשוב ללמוד אותם, להתיידד איתם ואז לנצח אותם. חלק מהגישות מוכיחות, כי רק העלאת המודעות של המאומן לחסמים שלו מספיקה, וגורמת לו לתחילתו של שינוי מבורך. לעומת זאת, יש גישות שלא מייחסות חשיבות יתרה לחסמים אלו, ומנסות להתמקד בהווה, ב-"כאן ועכשיו".
מאמן מקצועי ומיומן, יידע לזהות מה מעכב וחוסם את המתאמן מלהגשים את עצמו ולהשיג את מטרתו וייצור בעבורו תכנית עבודה מותאמת אישית. לא כל גישה, טכניקה, או כלי אימוני יתאימו לכל האנשים שמגיעים לאימון אישי. מה שמתאים לאחד, אינו מתאים לאחר.
כל האימונים שאני מבצע, יושבים בעיקרם על נפש האדם – שינוי דפוסי חשיבה והנעה לפעולה. ומשפט נכון לסיום –
"במרבית המקרים אנחנו צריכים מישהו חיצוני, שייראה וישקף לנו את מה שאנחנו לא רואים" ומשם הדרך להתניע – קצרה.
כמה פעמים שאלת את עצמך מול המחשב במשרד – האם אני יודע מה הכי טוב לעסק שלי? האם החברה שאני עומד בראשה אכן מגיעה ליעדים שהוגדרו לה בתחילת השנה? ומהם בכלל המאפיינים של עסק מצליח, שמביא אליו מידי יום אינספור לקוחות?
ברוב הפעמים, האופי, המחשבות, הערכים והאמונות של בעל העסק הם המשפיעים על טיבו של המקום. איך שאנחנו, זה איך שיחסי העבודה ומערכות היחסים שלנו יהיו וייראו מול העובדים, הספקים והלקוחות הקבועים. הפן "האישי" מתערבב לו עם "המקצועי" ונרצה או לא נרצה, אין שום קו הפרדה ביניהם, כשזה מגיע לקבלת החלטות.
הגיע אליי מתאמן שגדל במשפחה מרובת ילדים ורוב הוויכוחים בין ההורים שלו ובכלל בין כל האנשים בבית היו על כסף. "אין מספיק כסף ואת זה לא נוכל להרשות לעצמנו" או "צריך להסתפק תמיד במה שיש לנו" היו המשפטים שהיה שומע חדשות לבקרים. במהלך השנים, התקבעה אצלו האמונה שכסף בא עם קונוטציה שלילית, עם מחסור. האיש לא זימן לעצמו את השפע שהוא רוצה ולא האמין שהוא באמת יכול להכפיל את הרווחים שלו. כל דבר שסבב סביב החסם הזה היווה עבורו "מכשול" רציני בדרך. בכל פעם שהיה עליו להתעסק בכסף, העדיף לוותר או להעביר את הטיפול, לאדם אחר.
בתור מאמן עסקי, מטרתי היא לאתר את הערכים של המתאמן ואת "מאגר העוצמות" שעומדים לרשותו: חוזקות, יכולות, נכסים ומשאבים פנימיים. בפגישתנו, לא דיברנו על המחזור העסקי של אותו מתאמן, אלא בעיקר על איך הוא מתנהג אל העסק שאותו הוא מנהל והעובדים שאיתו. על המתאמן לבנות חזון מוגדר ובר הגשמה, לברר מהם החסמים הנפשיים והרגשיים העומדים בפניו ולאחר מכן לייצר תכנית פעולה מפורטת.
לרובנו, יש חסמי הצלחה שמכונים בשלל שמות מקצועיים כמו "גורמים מעכבים" או "שדונים" או "מפלצות" בעיניי, זה לא משנה איך קוראים להם, מה שקובע בסופו של דבר הוא האם מצליחים להתגבר עליהם. אצל חלקנו, כפי שראינו בדוגמא מעל, מגיעים החסמים עוד מהילדות ומונעים מאיתנו להתקדם הלאה בחיים ולהשאיר את עברנו מאחורינו.
חשוב לומר – חסמים הם רק חסמים, אנחנו לא אמורים לחיות איתם לנצח. חשוב ללמוד אותם, להתיידד איתם ואז לנצח אותם. חלק מהגישות מוכיחות, כי רק העלאת המודעות של המאומן לחסמים שלו מספיקה, וגורמת לו לתחילתו של שינוי מבורך. לעומת זאת, יש גישות שלא מייחסות חשיבות יתרה לחסמים אלו, ומנסות להתמקד בהווה, ב-"כאן ועכשיו".
מאמן מקצועי ומיומן, יידע לזהות מה מעכב וחוסם את המתאמן מלהגשים את עצמו ולהשיג את מטרתו וייצור בעבורו תכנית עבודה מותאמת אישית. לא כל גישה, טכניקה, או כלי אימוני יתאימו לכל האנשים שמגיעים לאימון אישי. מה שמתאים לאחד, אינו מתאים לאחר.
כל האימונים שאני מבצע, יושבים בעיקרם על נפש האדם – שינוי דפוסי חשיבה והנעה לפעולה. ומשפט נכון לסיום –
"במרבית המקרים אנחנו צריכים מישהו חיצוני, שייראה וישקף לנו את מה שאנחנו לא רואים" ומשם הדרך להתניע – קצרה.